ONTMOET HET MT

Bernard van Hemert, Technical Project Manager

Drive: de sector verder krijgen

Bernard van Hemert had voor Gemini al de nodige windparken ‘op zijn naam staan’. Bij dit project draaide hij vanaf het eerste begin mee. ‘En dat vind ik wel het leukste.’ Op allerlei gebied levert hij een inhoudelijke bijdrage, van de constructies van de OHVS’en tot en met de corrosiebescherming van de fundaties. De variatie maakt het boeiend.

De favo’s van Bernard van Hemert

 

Boek Ik heb de tijd van Paul Loomans

Muziek Micheline van Hautem

Film As it is in Heaven, van regisseur Kay Pollak

Gezin Lieve vriendin, twee prachtige zoons (24 en 22) en nog steeds een goede relatie met hun moeder

Hobby Platbodemzeilen, bergbeklimmen, houthakken

TV Zomergasten, College Tour

Reisbestemming De laatste wildernis van Nederland: de Wadden.

 

‘Met Gemini proberen we de sector als geheel verder te krijgen.’

Begin 2011 kwam de oorspronkelijk als werktuigbouwkundige opgeleide Bernard van Hemert aan boord bij Gemini. Als ZZP’er had hij in het decennium ervoor aan drie offshore windparken gewerkt, in verschillende functies. ‘Bij Sheringham Shoal heb ik het begintraject meegemaakt, van het winnen van de tender tot en met de ontwikkeling. Daar gingen vier intensieve jaren overheen. Bij Q7 Prinses Amalia begeleidde ik juist het feitelijke bouwen– ook heel boeiend. Bij beide projecten heb ik veel geleerd – ik kende nu de hele cyclus – en dat kwam bij het Belwind-park voor de kust van België allemaal goed van pas. Dat maakte ik van ontwikkeling tot en met realisatie mee, net zoals ik nu bij Gemini vanaf het begin meedoe. Dat vind ik het leukste, heb ik gemerkt. Je kunt afmaken wat je zelf ook begonnen bent. En je blijft ook leren: dit of dat ga ik de volgende keer toch net even anders doen.’

 

Dwarsverbanden

In december 2010 was Van Hemert even in between jobs. ‘Heerlijk, even een lege agenda. Ik ga niksen, had ik me voorgenomen. Dat had ik in jaren niet meegemaakt.’ Het pakte anders uit, toen het telefoontje kwam met de vraag of hij aan de ontwikkeling van Gemini wilde meewerken. Het aanbod was aanlokkelijk: ‘Als Technical Project Manager heb je het overzicht. Ik stuurde in het begin de verschillende packages aan die met de engineering bezig waren. Ik ben geen superspecialist, maar heb wel voldoende kennis om de individuele onderwerpen te kunnen beoordelen. En om de dwarsverbanden te kunnen aanbrengen.’ Daarnaast is Van Hemert belangrijk onderdeel van het ‘collectieve geheugen’ van het project. ‘Waarom hebben we bepaalde keuzes gemaakt, waar is bepaalde informatie te vinden: daar kan ik collega’s mee helpen, ook nu we in de realisatiefase zijn beland. En als er dingen zijn die we van te voren niet bedacht hebben, kan ik vanuit mijn voorkennis helpen om de goede oplossingen te vinden. Ik voel me echt de verbindingsman.’

 

Grote klok

Op het moment is Bernard druk met onder meer de bescherming van de funderingen tegen corrosie: de aantasting van materialen doordat de omgeving – in dit geval zout zeewater – erop inwerkt. ‘We hebben daar een actief systeem voor geïnstalleerd dat de hele lifecycle mee gaat, maar pas kan worden aangesloten als de turbine werkt. Op dat moment zijn we nu aangekomen.’ Kennisdeling rond dit soort innovaties vindt hij van groot belang: ‘Met Gemini proberen we de sector als geheel verder te krijgen. De lessons learned die hier worden opgedaan brengen we in bij een joint industry project, waarbij we op een open source-achtige manier kennis en ervaring delen.’ Een goed voorbeeld daarvan waren de 21 kilo zware bouten waarmee de flensverbinding van fundering naar transition piece wordt vastgezet.

 

 

Van Hemert hierover: ‘We kwamen erachter dat de installatiemethode van deze bouten niet voldeed. Ook al kon onze contractor daar niets aan doen – op papier klopte alles – hebben we het toch in de sector aan de grote klok gehangen.’ En binnen het project was er gelukkig nog net tijd om bij te sturen: ‘We hebben een slimme bout kunnen toepassen, die voorzien is van een spanningsmeter die digitaal met een scan is uit te lezen. Dat voorkomt dat we in de onderhoudsfase met zware apparatuur de turbine op moeten om alle bouten steeds opnieuw te inspecteren.’ Wie beseft dat er 15.600 bouten van 21 kilo in het project zijn gebruikt, krijgt de importantie hiervan wel mee. ‘Het is voor het eerst dat deze techniek op deze bouten wordt toegepast. Dat is een vernieuwing die Gemini op haar naam mag schrijven.’

 

‘Ik voel me echt de

verbindingsman.’

Iets anders

Aan het einde van het gesprek staat Bernard van Hemert nog even stil bij zijn eigen toekomst. Hij gaat iets heel anders doen als hij volgend jaar klaar is bij Gemini klaar is: ‘Begrijp me goed, dit zijn prachtige projecten. Maar na 15 jaar wil ik iets anders. In principe volg je bij elk park dezelfde aanpak: je kiest de beste molen van dat moment, die wordt aan de wal zover mogelijk in elkaar gezet, je ontwerpt de beste fundering voor de specifieke plek op de zeebodem en je koppelt alles aan elkaar. Dat heb ik een aantal keren gedaan, ik wil me richten op een nieuwe innovatie. Ook weer met windenergie, maar dan op te wekken via zweefvliegtuigen. Een startup die daarmee bezig is ga ik ondersteunen. Maar tot die tijd eerst nog de realisatie van Gemini op een goede en zorgvuldige manier afronden!’